onsdag 22 juni 2011

Slänger marknadspengarna rätt i den berömda sjön

Jag träffar allt fler marknadschefer som säger att kraven på att mäta och presentera ROI av marknadskampanjer ökar för varje år. Det gäller både att ta fram business case för en marknadsinvestering innan pengarna spenderas och att mäta effekterna i försäljning efteråt.

Nu visar Säljindikatorn,  PMP Marknadskonsults årliga undersökning där de frågar svenska börsföretag om de mäter effekterna av sina marknadsaktiviteter, att hela 56% av företagen inte mäter några försäljningsrelaterade resultat och nästan hälften anser att marknadsföringen inte leder till ökad försäljning i någon större utsträckning. Det har tom blivit sämre än förra året. Du kan läsa artikeln i SvD från i torsdags.

En otroligt trist bild av hur vi svenska företag slänger ut pengar och inte vet vad det ger. De sämsta på att mäta är B2B företag visare undersökningen. De har relativt sätt en mindre budget än konsumentföretagen.

Råd till VD på alla svenska börsföretag
Nu är det dags att se marknadsbudgeten som en investering. Du måste ställa krav på

  1. att inför varje investering ska det finnas ett business case som visare vad aktiviteten ska ge i relation till storleken på investeringen. 
  2. Att din marknadschef kan visa hur man ska mäta marknadsaktiviteten
  3. Mäta och följa upp försäljningseffekten av investeringen
Gå inte på snacket om att det är varumärkesbyggande aktiviteter. Det säger din marknadschef bara för att de inte kan eller vill mäta. Alla aktiviteter utanför huset är varumärkesbyggande (också).


Lova mig nu att det kommer se bättre ut i Säljindikatorn nästa gång reslutet publiceras.

Ciao
Mats


3 kommentarer:

Malin sa...

Rättstavning innan publicering kanske vore på sin plats?

Dan Svanfelt sa...

Trist att vi är så dåliga på att följa upp våra investeringar. Vi brottas med frågan hur vi skall göra detta på effektivaste möjliga sätt? Med knapra resurser är jag nyfiken på dina eller andras tips på HUR man kan göra. Min huvudsakliga kommunikation sker via hemsida och nyhetsbrev, dessa är idag inte kopplade till något uppföljningsinstrument varför verktygen blir trubbiga, tröskeln för investeringarna är relativt hög så genvägar uppskattas, alla svar välkomna!
Telia var duktiga på att berätta att och vad dom gör men inte HUR, så kom igen nu.

Niklas sa...

Man kan fundera över vad det beror på att vi har 2011 och snart charterturism till månen, men fortfarande är dåliga på sådana grundläggande saker.

Vi erbjuder ett system och en metod för att få kontroll på konverteringsprocessen och hur den kan optimeras, Dan, du kan läsa mer om det här http://goo.gl/t3KZw