söndag 21 november 2010

Facebook konkurrerar tungt med Google

När jag träffade Google Norges VD på Wednesday Executive i Oslo för ett år sedan frågade jag om Google såg Facebook som en framtida stor konkurrent. Han förnekade det tungt och kunde inte alls se någon konkurrens mellan bolagen.

Facebook har helt klart ambitionen att bli mer öppet och nå utanför sin slutna värld som Facebook idag innebär. Bland annat är jag övertygad om att Facebook har ambitionen att deras sök även ska omfatta andra sajter. 

Nu tar Facebook ett stort steg för att bli mer öppna (och konkurrera med Google) när de nu inför en kombinerad e-post och meddelandetjänst. En direkt utmanare till Gmail. Även om Mark Zuckerberg, grundare av Facebook, försäkrar att så inte är fallet. Läs artikeln i SvD " Facebook pressar Google".

Det är lätt hänt att man som företag fnyser åt nya konkurrenter. I början är de ju små konkurrenter och helt plötsligt har de vuxit rejält. Jag jobbade själv på Compaq (numer HP) under 90-talet när Compaq inte tog Dell på allvar. 

Självklart är Facebook otroligt sugna på de intäkter och vinster som Google drar in varje år. Facebook har ju inte hittat dit ännu. En mycket spännande fortsättning följer. Och Google har ju inte lyckats få till något spännande community ännu vad jag vet.


Väntar spänt på nästa steg.
Mats


 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill man verkligen ha allt samlat på ett ställe och vara beroende. Att samla för mycket under en hatt tror jag är nackdel. Man bör utveckla andra tjänster som och förbättra de som redan finns. Jag tror inte på att Facebook är himmelskt och måste bli ett universellt medie som kan allt. Lika lite som jag vill att Microsoft, Apple eller Google ska dominera för mycket.
/Mr B

Mats Gustafsson sa...

Helt enig med Mr B. Tyvärr tycker jag dock att utvecklingen går mot att det är några få stora spelare som har en dominerande position. Inget drömscenario. Det är kanske som Blocket. När många lägger in annonser så är det många som besöker. Och när det är många som besöker så annonserar man gärna där.

Mr G