torsdag 11 februari 2010

Toyota rasar utför fjällbranten



Jag köpte en Toyota för tre år sedan. Jag var så illa tvungen då de hade de nöjdaste kunderna i Sverige bland bilföretag. Jobbar man som jag med kundrelationer hela dagarna så var det bara att köpa en Toyota. Min Avensis har varit kanon. Inga problem eller fel alls. Bra service och trevlig personal. Den bara rullar som sagt.

Och så helt plötsligt. En massa skriverier om att bromsarna inte funkar. Att gasen hänger upp sig. Vad är det som händer? Toyota som hade så bra rykte, som alltid såg till att göra rätt från början vid tillverkningen. Ledningen i Japan verkar hemskt nog inte ha en susning om vad de ska göra åt problemen. De står mest och bugar. Tänka sig att ett varumärke på topp så fort kan rasa utför fjällbranten.

Jag som just har börjat fundera på att byta bil. Vad ska jag då köpa? Vilket av alla bilföretagen har de nöjdaste kunderna just nu? Vet du? Kommentera gärna om du vet svaret.

En villrådig bilköpare
Mats

17 kommentarer:

Magnus Sandman sa...

Hej Mats,

jag skulle fortsätta på den inslagna vägen dvs en ny Toyota. Alla, och då menar jag alla, märken har genom åren fått återkalla bilar av olika anledningar. Med förflutet i Toyota Koncernen så är mitt råd självfallet biast och det är med sårad självkänsla som rådet ges. Hoppas Toyota Cars sköter korrigeringarna smidigt och snabbt för alla Toyota-ägare, du kan ju vittna om hur det gått i senare blogginlägg.

Vill du trots allt byta märke men samtidigt vara kvar i de kvalitetstankar som styr världens mest beundrade och kopierade produktionssystem, Toyota Production System - TPS (blir det rätt, blir alla rätt och tyvärr som nu, blir det fel blir alla fel)
så kolla in Subaru, Subaru har Sveriges mest nöjda bilägare! http://www.subaru.se/sveriges_mest_nojda_bilagare_2009.aspx(och ägs av Toyota.....) eller 3 nivåer upp - En miljöbil från Lexus (ägs av Toyota)så kommer du inte ångra dig de närmaste 3 åren heller.
Lycka till med bilköpet!

Anonym sa...

Hej Mats
Jag tycker nog att det kanske känns som om det finns ett samband mellan den amerikanska bilindustrins kris och alla (fientliga) stories om livsfarliga asiatiska bilar som plötsligt sprids.
I min familj har vi en toyota som gått 25.000 mil utan en reparation.

Anonym sa...

jag har blivit lurade av Toyota Rissne då de helt fräckt saltade min räkning med att påstå att felet berodde på något annat än en felande startmotor. Tyvärr för Toyota så hade jag märkt upp min startmotor och det visade sig att det hade bytt till min andra startmotor jag hade med mig. Men de ljög mig rakt upp i ansiktet och sade att den inte var bytt! Så de trodde de skulle klara undan när ingen ser vad det gör Toyota i Rissne. Skitdåligt!

Martin Garlöv sa...

BMW är ett bra alternativ.

Anonym sa...

Jag har vid två tillfällen testat att äga en icke-Toyota men nu är det slut med det. Jag har prices byt tillbaka till Toyota (min 4:de) Vill du slippa åka till verkstaden mellan service tillfällen så köp en ny Toyota. Angående Europeiska Motor så har Toyota Centers verkstäder blivit sämre Europeiska Motor köpte dem (OBS de köpte inte alla i Stockholm.). Mellan -93 och -03 hade jag aldrig problem eller var missnöjd men sen Europeiska Motor köpte upp dem hösten -03 så har jag ofta blivit missnöjd. Det är värt att köra några mil extra för att få riktigt bra service.

Billy sa...

Det finns nog inga bilmodeller/märken som aldrig går sönder tyvärr.

Men ska du köra vidare på samma anledning som du slog till på din Toyota, så är det en Subaru eller BMW du ska köpa. De två bilmärkena är de med mest nöjda kunder i år respektive förra året.

Lycka till! :)

Unknown sa...

Se bara till att undvika SJ - se där ett bra uppslag för Mitt liv som Kund. Tekniska fel med förseningar har hört till vardagen sedan långt före Den Stora Snöstormen. Oförmågan att förutse resursbehovet hos Kundtjänst när väl den utlovade Snöstormen kom är skrattretande. Hur kan man hänvisa till en kraschad hemsida som enda informationskälla? Söndag den 21/2 var Stockholms gator folktomma - och gissa varför? Alla befann sig inne på Centralen.

Anonym sa...

Skoda...tidigare ett ganska sunkigt varumärke som lyckats vända helt om. Satsa på en välutrustad bil för väldigt lite pengar!

Anonym sa...

Hej Mats,

Är är ytterligare ett bevis på hur dåligt och nonchalant Toyota har varit i år innan rapporterna kom.

Jag köpte min första Toyota i november 2009 på samma grunder som Mats.
När jag ställde frågan till säljaren på Toyota om säkerheten för denna lilla nya modell,Toyota Urban Cruiser och fick jag till svar att den uppfyller alla Euro Ncaps säkerhets krav för 5 stjärnor då det är en vidare utveckling av bottenplattan till den billigare och enklare Toyota Yaris med 5 stjärnor från Euro Ncap.
Euro Ncap var det enda namngivna test som framfördes som referens och säkerhetsargument i säljsamtalet hos Toyota.
Euro Ncap dominerar den internationella bilindustrins säkerhetsbedömningar och används av de flesta biltillverkare i marknadsföring av säkerhet och detta gör även Toyota världen över.
Två veckor efter mitt köp kom nyheten om att Toyota Urban Cruiser fick bottenbetyg tre stjärnor i EuroNcaps test av modellen.
Jag tog kontakt med Toyota ifråga satte deras säljinformation jämfört med testresultaten och den information som jag grundade mitt köp på.
Efter att bollats runt inom Toyota organisationen, fick jag till svar att EuroNcap är inget myndighetskrav, punkt slut.

Utdrag ur Toyotas Urban Cruiser broschyr:

“Modellen är konstruerad efter Toyotas interna mycket stränga säkerhetsnorm GOA (Global Outstanding Assessment), vilket innebär att varje ny modell skall överträffa alla nuvarande säkerhetskrav”
Med tanke på allt som skrivits av betydande motorskribenter om detta ”fiasko” och misslyckande i säkerhetskonstruktion av en bil. Så är jag förvånad och över Toyotas ställningstagande där man fortsätter att hävda att bilen är säker. Nu baserad på Toyotas egna tester och då väljer man att bortse från oberoende Euro Ncap testers betydelse när det gäller Toyota Urban Cruiser samtidigt som man använder Euro Ncap i marknadsföring av sina andra bilmodeller.
Jag kom och tänka på Toyotas gamla slogan

"My Toyota is fantastic"
borde bytas till
My Toyota is a fake

Mia sa...

Hej Mats! Jag skulle i dagsläget faktiskt värdera den svenska ekonomin högt vid val av ny bil. Alla andra länder gör det, nämligen köper inhemska bilmärken. Varför kan inte svenskarna köpa Saab eller Volvo? Det är två bra bilmärken! Visst, kvalitetskänslan när man stänger dörren på en BMW eller en Audi kanske är högre än på min Saab. Vi bytte från en Audi av nyare modell till en äldre Saab och är helnöjda! Audin tappade otroligt mycket i värde, den gick sönder och var väldigt dyr att laga. Saaben (en 95:a från 2003) bara rullar och rullar. Dessutom känns det väldigt bra att veta att om alla gjorde som jag, skulle vi säkra jobben för x antal tusen svenskar. Värt en tanke?

Le Pisteur sa...

Köp en Merca – Bilarnas Rolls Royce!

Anonym sa...

Hej,
Vilken bil du ska välja vet jag inte men varför inte utnyttja ditt planerade bilbyte och genom konsumtionen visa vad som är viktigt?

En miljöbil skulle vara en självklarhet för mig, märke sekundärt eller kanske bilpool?

Jag sällar mig till de som anser att bilar inte är bra för miljön och att jorden inte är uthållig i det konsumtionsmönster vi (i västvärlden) har.

/Magnus

Stilla i båten sa...

Håller med Magnus, vad är det som säger att andra bilar helt plötsligt blivit bättre?

http://www.dn.se/ekonomi/toyota-slar-tillbaka-mot-kritiken-1.1058024

Mats Gustafsson sa...

Kul med så många kommentarer på Toyota inlägget. Många är fortfarande positiva till Toyota. Det är ju stark att ha så nöjda kunder. Dock ingen kommentar från Toyota Sverige. Är ni inte på bloggosfären eller?

Funderar fortfarande på bilmärke. Såg en snygg Skoda i helgen i Orsa.

Ciao
Mats

Victor sa...

Jag håller med Mia. I Frankrike kör myndigheterna inhemskt, i Tjeckien kör myndigheterna inhemskt. Ja, till och med i Italien så kör polisen Fiat. Men i Sverige så åker statsministern BMW och kommunanställda kör Toyota i tjänsten! Satsa på svensktillverkat och gynna den svenska ekonomin. Själv har vi fyra Volvo i familjen. 3 av dem har gått snart 35 000 mil och rullar på utan problem, men om det skulle vara något så är dem extremt lättreparerade.

Anonym sa...

SUBARU jag älskar min! Och de erbjuder en gratis kontroll på Subaru innan besiktning. Bra service & bra bil :)

Anonym sa...

Har kört Toyota i 10 år ungefär och tidigare varit väldigt nöjd med den service jag fått. Men, tyvärr har det slarvats väldigt vid de senaste verkstadsbesöken.

När de sedan skickar ut sms och frågar om man är nöjd - och man svarar nej - så får man ingen alls återkoppling.

Så min uppfattning är absolut att Toyotaverkstäderna blivit betydligt sämre de senaste åren. Så nästa bilköp lär nog inte bli Toyota.