onsdag 12 augusti 2009

Q-park håller med men vägrar betala tillbaka



Hej Mats!

Först och främst stort tack för en mycket läsvärd och lärorik blogg. Jag kan inte låta bli att bidra med ett exempel på en mindre lyckad kundrelation. Inte så förvånande handlar det om ett parkeringsbolag, men det sedelärande i denna historia är vikten av att inte utge sig för att vara förstående för ett problem och t o m delvis erkänna sitt misstag för att sedan vända helt och vägra göra något åt det.

Det hela utspelade sig i våras på Stockholms universitet. Jag läste en kurs där med föreläsningar på lördagar. Den 4 april tog jag bilen dit. Eftersom det var gratis parkering på helger gick jag direkt till föreläsningen utan att passera någon betalningsautomat. När jag några timmar senare kom tillbaka visade det sig att Q-park som arrenderar rätten att ta ut p-avgifter hade ändrat taxan från och med den 1 april. Det var numera avgiftsbelagt även på helger. Hur man hade informerat om detta? Endast med en liten klisterlapp på parkeringsautomaten där det stod: Obs! Ny taxa.

Måste jag nämna att min överklagan lämnades utan erinran? Min förklaring att jag inte hade passerat parkeringsautomaten eftersom det i alla tider varit gratis på helger kunde Q-park ”dessvärre inte godta”. De hänvisade till att det ”vid samtliga infarter är skyltat med ”P” och ”Avgift” vilket innebär att parkeringarna är avgiftsbelagda alla dagar året runt.” Att det varit skyltat så även före den 1 april och att avgiftsförändringen alltså inte gick att utläsa vid infarten var inget handläggaren ansåg ha någon betydelse.

Efter att ha konsulterat konsumentvägledningen insåg jag att jag hade små chanser att vinna i en eventuell tingsrättsförhandling så jag betalade de 475 kronorna. Dock kände jag mig inte särskilt nöjd med situationen så efter att ha besökt Q-parks hemsida som inte tvekar att saluföra sina ambitioner på CRM-området, skrev jag till bolagets VD Peder Ståhlberg och påpekade att han hade lite att arbeta med vad gällde ”kundinsikt”, ”hög servicegrad”, tydlig skyltning” samt ”kundnöjdhet” vilket var några av ledorden på hemsidan.

Till min glädje fick jag ett mycket snabbt och trevligt formulerat svar. Peder Ståhlberg höll till viss del med mig i min kritik. Han tillstod t o m att de kanske borde ha haft en person där som informerat om nyordningen. Han sade sig dessutom vara villig att gå långt för att Q-parks kunder skulle ”uppleva parkeringen som något positivt”. Någon avskrivning nämndes dock inte.

När jag så i mitt svar påpekade att jag tyckte ord och handling borde gå hand i hand – att det inte var mer än rätt att om han nu höll med om att det förelåg brister i informationen så borde ingen kontrollavgift tas ut – så blev det kalla handen. Föga förvånande kanske. Konkurrensen på parkeringsområdet är ju obefintlig och parkeringsföretagen kan därför unna sig att vara arroganta. Det intressanta i detta fall är hur Q-park ändå lägger så mycket kraft på att utge sig för att vara ett serviceföretag som värnar om nöjda kunder när alla ändå förstår att kontrollavgifter ingår i deras affärsidé hur mycket de än påstår motsatsen. Själv håller jag med Ståhlberg om att kontrollavgifter måste finnas som styrmedel för att få folk att betala avgiften, men det känns närmast genant när han vid ett så här unikt tillfälle försöker övertyga sina kunder om att Q-parks mål inte är att lappa bilar.

/Petter Löfström


PS. När jag igår den 11 augusti passerade universitetet hade skyltningen vid infarten fortfarande inte kompletterats med ”Avgift alla dagar”

19 kommentarer:

Kent Filppu sa...

Det är en sak att de är urusla på kundvård, men ännu värre är att staten ger licens till dem att jävlas med folk.

Varför ska man tvingas betala först för att sen bevisa att man är inte är betalningsansvarig. Varför ska en parkering räknas som att man ingått ett avtal man inte ens fått se - och dessutom brutit mot det.

Stefan sa...

Det är klart att de medvetet låtit bli att informera. De tjänar ju mer pengar på böter än den vanliga avgiften.

Erik sa...

Jag såg den där Peder Ståhlberg på Plus. Han gjorde världens pudel trots att Q-park varit stenhårda innan Plus kom in i bilden. Han verkar vara en riktig ögontjänare.

johan sa...

Det är bra, häng ut dom där idioterna. Hur f-n kan man införa avgift utan att tala om det och sen ha mage att skriva ut böter!!!?*??? Arrogant säger du, det är det minsta mankan säga Det var faktiskt den värsta historien jag hört om Q-park och det är gansa många..

Freddo sa...

Peder Ståhlberg är helt enkelt en simpel svindlare och bedragare. Riktigt vidrigt. Han borde rullas i tjära och fjädrar.

Max sa...

Tipsa Aftonbladet. Jag känner en journalist som har samma erfarenhet som du Petter på det här området. Häng ut den där nöja VD:n

Anonym sa...

Hej, Petter!
Tack för blogget!
Hoppas att vi lyckas med att driva denna fråga vidare.
Har ingenting emot att företag vill ha lite extra när marknaden darrar. Men inte på ett sådant bedrövligt sätt.
Jag också kommer försöka förmedla info om denna händelse.
Jag bättre skänker slanten till ngn som behöver. Vad som hälst. Men inte till Q- park.
Halyna M Karlsson

Anonym sa...

Ja, man trillar baklänges när man läser detta. Här handlar det inte om en förändring av avgiftsnivån, utan om att man infört en avgift där det tidigare inte funnits nån.

Qpark verkar sakna de mest elementära kunskaperna om den mänskliga naturen. Jag förstår inte hur de kan bli förvånade över att folk utgår från att sakernas tillstånd gäller tills man tydligt meddelas om annat.

De flesta av er på det här forumet känner ju förståss redan till nya trottoaravgiften som träder i kraft 1a oktober. Man kan tycka vad man vill om initiativet - jag tror personligen inte trängseln på Sergelgatan blir mindre för att det kostar lite att gå där. Men bra iallafall att Stockholm stad så tydligt kommunicerat förändringen. Tänk er ramaskriet annars, när gångavgifterna börjar komma hem i brevlådan.

Dåååååååligt o insiktslöst, Qpark

Malin E

Anonym sa...

Jag parkerade mittemot Nobel Biocare och Volvofinans i Göteborg på kvällen, för att gå på en sen bio. När jag kom tillbaka så hade jag något gult hängande på vindrutan, det visade sig vara en parkeringsbot. Man har inte längre vanliga botlappar utan något annat som jag absolut inte hade sett tidigare. Nära att jag åkte iväg utan ens ha sett "boten" Jag hade tydligen brutit mot Giltigt p-tillståndslagen det krävdes tydligen personaltillstånd. KL 20 på kvällen?? Och åter samma problem som fler påtalar SKITDÅLIG skyltning!!! Jag förbannar Q-park och hoppas dom hamnar i H-vetet....

Anonym sa...

Oerhört omogna kommentarer - har man gjort fel (t. ex. parkerat fel eller utan att erlägga avgift) ska man väl stå sitt kast? Eller är det gratiskulturen som gäller överallt i samhället?

Pinsamt. Och skärpning. Lär er läsa skyltar och/eller betala parkeringsvagifter.

tenho sa...

Hmmm ???
i villket skede fick man lära sig att man inte skulle lita på det som står på skyltarna o börja lyfta på pinnar o stenar för o hitta *dom riktiga bestämmelserna

Anonym sa...

Man får inga p-böter om läser skyltarna. Har inte fått p-böter på över 10 år själv trots att jag parkerar dagligen på nya ställen. Tycker det är rätt uppenbart när man läser här att det finns en enorm okunskap om vad p-skyltarna betyder.

Du tex som ställt dig fel på en personalparkering och blir trots allt förbannad över boten. Det är ju ganska klantigt i mina ögon.

Nä! Lär er att läsa skyltar och stressa mindre så ska ni se att böterna uteblir.

Anonym sa...

Hatobjektet Q-Park, legal maffia. I helgen före 2 veckor sedan hade vi storhanlat. Parkerade bilen diskret i hörenet vid entren eftersom frugan nyss bröstcancer opererades. Tog upp påserna upp, sedan ville vi köra ut ett gammalt köksbord. Ville skruva lös benen som gick snabbt. När jag och barnen går ner med köksbordet i handen ser vi P-böte. Det hela hade i mitt tycke inte varat inte längre än 5 minuter. Jag har en fast P-plats ca 10 meter bredvid. På deras bötesedel stod det att bilen stod där i 6 minuter. Överklagade, men fick svaret idag: tyvärr kan vi inte godta din förklaring. Men jag tänker inte ge mig. det är vad de spekulerar på att folk inte orkar och betalar (har redan betalat). Kommer att vända mig till tingsrätten. Vi få se vad som händer

Nader

Sturel sa...

Fick P-bot trots felanmälan av kass automat. Automaten var helt nedsolkad av svart asfaltfärg och det gick inte att få i ett kort eller läsa något på automatens display. Felanmälde och fick ett nr som jag som jag satte läsligt i bilrutan. När jag kom tillbaka och hämtade bilen hade jag ändå fått P-bot. Samtidigt var en kille där och sanerade. Konfronterade honom, men han hänvisade till överklagan. Överklagade och fick svar att ingen felanmälan gjorts eller att något var fel på automaten.
Tips: undvik p-platser som patrullers av Q-park de är helt irrationella med P-böter och det är nästan omöjligt att få rätt mot dom.

Petter Löfström sa...

Hej!
Vad kul att läsa att min historia väckt så många känslor. Kan inte låta bli att kommentera den anonyma person som menar att den som gjort fel får stå sitt kast. Det kan jag hålla med om. Jag tycker man ska ta konsekvenserna av sitt handlande.

Saken är bara den att jag inte gjorde fel. Det har nu slagits fast av Stockholms tingsrätt. Tvärtom menar den att Q-park brustit i sin information i samband med införandet av den nya avgiften. Så det är Q-park som nu får ta konsekvenserna av sitt handlande (eller brist därpå) och betala tillbaka kontrollavgiften till mig.

Så kan det gå...
/Petter Löfström

Anonym sa...

Hej

Jaha, då är jag alltså inte ensam om att tycka att företaget Q-park sköter sina kundrelationer mycket dåligt ...

Har också blivit utsatt för deras fascism, riktig obehagligt företag.

Så, håll er borta från deras verksamhet så gott det går.

//Patrik

Christian sa...

Trots att jag hade en giltlig biljett i rutan har jag fått böter. Överklagade och fick svaret att de stod fast vid att jag skulle betala kontrollavgiften. De hänvisade till att foto hade tagits av framrutan. Jag skickade in foto av min biljett för att bevisa att jag hade betalt och menade samtidigt på att om de kunde visa mig fotot av framrutan, så hade jag inga problem att betala. Fick då svaret att de inte visar fotot förrän i tingsrätten.
Jag känner inte att det är värt 400kr att dra saken vidare men det är ju helt sjukt att ett företag kan ha som affärsidé att "gratis" kontrollera biljettavgiften, deras enda inkomst är böterna...

Petter Löfström sa...

Hej Christian!

Låg din biljett kvar i rutan när du kom tillbaka till bilen eller hade den ramlat ner? Tyvärr finns det rättsfall på att det inte räcker med att visa upp en biljett i efterhand. Tyvärr tjänar de där bolagen pengar just på att de flesta inte tycker det är värt att bråka om 400 kr. Om du inte har betalat än och du har lust, kan jag gärna komma med lite tips. Lämna kontaktuppgifter till Mats så kontaktar jag dig.

/Petter Löfström

Alem sa...

Jag är för tillfället själv i en överklagande process med Qpark. Vet inte ifall det är värt att jaga vidare. Min pappa parkerade sin bil när han var på besök hos mig. På skylten stod det besökande, min adress och tillstånd erfordras. Jag tänkte inte på mycket på det. Gav pappa tillståndet jag fick av mitt bostadsbolag och han placerade det i rutan. Dagen efter när vi kommer till bilen ser vi att han har fått en bot. På boten står det att tillståndet inte gäller på platsen, utan att marken tillhör en annan ägare och annat tillstånd krävs. När jag sedan överklagat och nämnt att det står inget om detta så får jag svaret från Qpark "Man kan inte med ett tillstånd från t.ex. Malmö parkera i Stockholm inte heller med ett tillstånd från
Bostjärnan stå på platser tillhörande Ikano." vilket jag fann väldigt stötande. Ifall någon har tips på hur man bäst gör en överklagan så mottages det gärna. Jag har pratat med både p-vakter (inte Qpark) och poliser och de alla finner att skylten är klart otydlig. Tack
//Alem (alem.arnautovic@gmail.com)