lördag 29 november 2008

Intersport förlorar både pengar och kunder

När snön kom till Stockholm var det dags att ta fram vinterkläderna. Fram med min 6-årige sons jacka och byxor som vi köpte på Intersport för 1 år sedan. Nu visade det sig att dragkedjan var helt trasig. Jackan var svår att använda. Det blir ju lite kallt att ha den öppen hela tiden.

Lördagmorgon hängde jag på låset hos Intersport för att reklamera jackan, det vill säga få blixtlåset utbytt. Första frågan var självklart om jag hade kvitto kvar. Då det var ett år sedan hade jag tyvärr inte det. Jackans märke var Intersports eget märke så Intersportpersonalen höll med om att jag inte kunde ha köpte den någon annanstans. Däremot sa hon att jag kunde ju ha stulit den (intressant koncept att anklaga kunder för stöld).

Expediten vägrade att hjälpa mig och det enda hon kunde gör vara att kolla upp med hennes chef efter helgen om det var ok att byta dragkedjan. Det slutade med att jag tog med mig allt tillbaka. Gick in på Stadium bredvid och köpte ett nytt ställ. Jacka och byxor.

När jag köpte jackan använde jag ett bankkort så transaktionen fanns på kontot. Med kontoutdrag i högsta hugg gick jag igår kväll tillbaka till Intersport med jacka och byxor. De ville inte fixa dragkedjan utan jag fick tillbaka pengarna.

Slutsats blev att Intersport har förlorat en kund som inte kommer återkomma och även fått betala tillbaka pengar för en 1 år gammal jacka. Jag fick en massa strul och krångel som kund. Var det verkligen värt det.

Mitt råd till VD för Intersport
Ge personalen befogenheter att lösa problem på plats och var mer situationsanpassad. Att byta en dragkedja på ett plagg vore ju en ganska enkel sak att lösa. När det sedan är på ert eget märke och plagget är ett år gammalt är det inte så ofta man har kvittot kvar. Ni vet ju dock att varan är köpt hos er.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm. Nu var det i och för sig en billig vara du ville byta. Men om man inte har ett kvitto så blir det ju lite svårt att bevisa "när" man köpte varan. Det blir lite dyrt för företag att ha oändlig garanti på sina varor. Säg att jag köpt en TV för 20.000 kr som gått sönder efter 5 år. Ska den också bytas utan kvitto. Mitt förslag till Mats är att som de flesta gör... Spara kvittot om du vill kunna byta ut en trasig vara. Om du fortsätter så där så har du snart inga företag kvar att handla hos......

Anonym sa...

Äh det var en fånig kommentar. Jag förväntar mig att ett företag som har ett eget märke på en vara, typ Intersport, MQ eller andra, ska ta ansvar för sina produkter. De är inte helt tappade bakom vagnar så de vet ju också vilka år de har vilka kollektioner. Hur svårt behöver det vara??

Jag handlar gärna hos företag som är flexibla. Ett sådant är Bianco som alltid hanterar reklamationer korrekt på sina egna produkter även om jag inte har kvitton.

Mats Gustafsson sa...

Notera dock att jag ville inte byta varan utan endast få dragkedjan lagad.

Billig och billig priset var 1000 SEK.

Ciao
Mats

Anonym sa...

Jag måste få kommentera..

Jag håller med Mats om att sättet att hantera detta var dåligt.
Eftersom jag själv jobbar i en Intersport affär så får det mig att skämmas.

De borde hjälpt dig att få en ny jacka till din son.
Till anonym så kan jag berätta att
det har defenitivt inte med prislappen på produkten att göra hur man hanterar en reklamation.

Tråkigt och beklagligt att du behövde bli bemött så!
Tack för en intressant blogg.

Anonym sa...

Apropå Bianco har jag aldrig blivit bemött på ett mer otrevligt sätt. Man ska tydligen automatiskt känna till att alla butiker är fristående och att byten och reklamationer inte görs hur som helst. Jag trodde i min enfald att de var en vanlig kedja, som så många andra, men så mycket ovett har jag aldrig i mitt liv råkat ut för.Usch.

Anonym sa...

Min erfarenhet av Intersport (I Gävle) är att dom har slapp och oengagerad personal. Visst kan man ha dåliga dagar även om man jobbar i butik men i den butiken är det kroniskt. Jag träffade samma person 3 dagar i rad med samma slappa och icke hjälpsamma attityd, jag förstår inte att man behåller sådan personal. Det blir extra påtagligt när man besöker Intersport i Valbo där personalen är både engagerad, trevlig och "på tårna".

//Markus

Miss U sa...

Hej hej! Jag har upplevt att Intersport inte har bra kundbemötande. Jag tror "felet" ligger i att det är för mycket ung och oerfaren personal. Jag tycker också det känns som hela bevisbördan ligger hos kunden. Som att man är en tjuv. Jag har aldrig varit med om ett krångligare byte av en julklapp. Ingen service alls. Trevliga som personer, dåliga med kundservice. Jag tänker aldrig mer gå in i deras affär.