söndag 9 december 2007

Jag har gjort slut med min ICA-handlare

Öppet brev till min ICA-handlare i Nacka

Hej Mats! (Ägaren och chefen för ICA Maxi i Nacka heter så)
Jag och min familj spenderar mellan 50 000 och 60 000 kr varje år i din affär. Du är den största och viktigaste leverantören för familjen. Jag och min sambo är relativt noga med vad vi stoppar i oss själva och våra barn. Vi vill ha kvalitet och är beredd att betala lite extra för det. Därför handlar vi hos dig.

Vi får regelbundet brev av dig med olika budskap och erbjudanden. Breven är underskrivna med "Mats och kollegorna". Jag förstår att du genom breven vill bygga en relation och lojalitet. Fast du har haft rörigt under renoveringen av din butik (Den fick renoveras fast den är helt nybyggd) så har vi fortsatt att handla hos dig.

Det känns verkligen tungt när du hanterar vår relation på det sätt du nu gjort. Hur kan du rakryggad fuska med datumstämpeln och sälja gammal mat till oss. Mat som även våra barn ska äta. Bjuder du dina barn på gammal köttfärs?

Som du säkert förstår är både jag och min sambo mycket besvikna på det sätt du hanterar vår relation. Vi har beslutat att inte fortsätta handla på ICA Maxi i Nacka så länge du är chef där. Det är verkligen jättetråkigt att det har blivit så här.

Mitt råd till Mats på ICA Maxi
Mitt enda råd till dig är att du bjuder in alla oss kunder till ett möte där du berättar hur du tänkte när du fuskar med datumstämpel och lurar dina kunder.

Hälsningar från en ledsen ICA kund
Mats



14 kommentarer:

Anonym sa...

Gå över till Konsum vet jag, de fuskar exakt lika mycket, standard i branschen, varför bara hänga ut ICA???

Anonym sa...

Bra initiativ! Om det ser ut så här hos ICA vågar jag inte ens tänka på hur kötthanteringen ser ut på Coop, Willys, Lidl, Hemköp, Vi mfl. Kanske skulle passa på att skicka ett brev till dem också?

Anonym sa...

Vi bor också i Nacka och brukar även handla i denna butik. Även vi har beslutat att tills vidare sluta handla i denna butik.

Låt oss visa vad det kostar att fuska och inte sätta kunden i första rummet!

Mats Gustafsson sa...

Hej Jan!

Skönt att även du ser det på samma sätt som vi gör. Konsument makt är enda rätta makten för en ICA handlare tror jag. Många har sagt till mig att alla handlare fuskar men det spelar ingen roll. Det är Mats Nilsson i Nacka som jag har en relation till. Att han sedan väljer att hantera vår relation så här är som sagt mycket tråkigt.

Mats

Hans sa...

Jag lägger en hel del pengar på ICA MAXI i Nacka.
Dessutom jobbar min son på ICA MAXI i Solna. Han arbetar inte med livsmedel, men får ändå skit för att en del chef-miljonärer lurar sina kunder.
Vi får lägga pengarna på seriösa handlare istället.

Hans Ingwall

Anonym sa...

Hej Mats!

Även vi bor i Nacka och har emellanåt handlat hos Mats N i tron att det var en reko butik. Vi har tidigare nåtts av rykten att denne ICA-krämare optimerat sin egen inkomst (på olika sätt) och därför är vi inte särskilt upprörda, men väl klara över att vi numera gynnar vår favoritbutik i närcentrumet Ektorp ca 2 km därifrån. Ektorp kämpar för att locka kunder med ambitioner som god kvalitet från egen köttdisk med gårdsidentifierade produkter etc. De båda ägarbröderna kämpar i sitt dagliga värv och med klara ambitioner att tillfredsställa sina kunder fullt ut.

Sådana handlare skall vi gynna tycker vi och inte slösa våra ca 5000 SEK per månad på en ICA-krämare i maxiformat.

Alla har väl hört den nya slogan: Vad betyder ICA (IKA)? Inget KundAnsvar - bättre kan det inte sägas

MVH

Eva & Bertil i Saltsjö-Duvnäs

Anonym sa...

Hej,
vi handlar också på ICA Maxi i Nacka. Jag håller med om att det vore en bra idé för ICA-Mats att bjuda in oss kunder till ett möte. Rabattkupongen på 50 kr som vi fick idag räcker inte för att få tillbaka vårt förtroende. Så lättköpta är vi inte!

Anonym sa...

Så här borde fler göra. Ta bladet från munnen och tala om för giriga affärsidkare att vi kunder inte accepterar fusk med den mat vi ska äta.
Jag hoppas protesterna sprider sig som ringar på vattnet. Jag och min familj kommer definitivt att vara mer observant i fortsättningen - och sätta ner foten om vi upptäcker oegentligheter!

Anonym sa...

Kan det vara så att anonym har egna affärsintressen i Ektorp.
I övrigt kan man väl nu, konstatera att det inte bara är ICA som gjort detta, utan att det faktiskt är ett branschproblem.
Vi kan ju inte sluta handla helt,men man kan be att få se köttfärsen malas och köttet styckas. Då vet man vad man får - om det inte legat på golvet.

AKN sa...

Hur trött blir man? Jag tycker det är så trist att läsa både dina och de andras kommentarer. Om ni är så rädda, odla egna grönsaker, föd upp egna djur och ät aldrig ute! Detta är väl inget nytt, eller? Jag tror att de flesta butiker försöker hålla en bra standard med bra mat och tjäna pengar, det vill väl alla! Sen finns det alltid skitstövlar och det är bra att vi hittar dom. Om man verkligen vill äta och göra rätt så är det Eko mat och Rättvisemärkt som vi skall diskutera, då faller ommärkt köttfärs lite bort. Det är lite trist att ICA Handlaren framställs som den stora skurken. Jag jobbar på ICA, inte i butik, men jag har kontakt med handlare och de flesta vill fakstiskt driva en bra butik och serva sin kunder. Tack //Anna-Karin

Anonym sa...

Jag handlar också på ICA Maxi i Nacka, och det kommer jag att fortsätta med. Bland det bästa utbudet i Stockholmsomårdet och bland den bästa servicen. Fattar man inte att köttfärsfusket är ett branschproblem snarare än ett Ica Maxi-problem är man nog tyvärr väldigt korkad. Därmed inte sagt att det på något sätt är OK att lura sina kunder - men jag har aldrig någonsin fått dåligt kött därifrån. 90% av min umgängeskrets handlar på Ica Maxi Nacka och ahr gjort det serdan de öppnade. Ingen av dem har fått dåligt kött. Bara för att kött som malts på kvällen säljs nästa morgon betyder inte att det blivit dåligt. Det är fel datummärkning, och det är...fel. Absolut. Men köttet behöver inte vara dåligt för det. Please.
Och vad har ombyggnaden med saken att göra? Att golvet hade satt sig pga att byggherrarna slarvat med bygget första gången är knappast Maxis fel.

Anonym sa...

Det är faktiskt en sofistikerad stöld att sälja gammal skräpmat till kunder helt ovetande och systematiskt på detta sätt bara för att kunna imponera med en Ferrari på uppfarten som kunderna har betalat pga gammal skitmat.

Anonym sa...

Och det är även förtal att komma med anklagelser man inte har grund för.
Det finns en VD och det finns många underchefer. Det finns inget som säger att Mats visste om vad som hände med köttfärsen.
På köttavdelnigen finns det minst två chefer under Mats, det är DE som har ansvar för avdelningen. Även om Mats officiellt är högsta hönset i affären är det inget som säger att han vet allt vad som pågår.

Lisa sa...

Håller med om att det är för jävligt rent ut sagt att sälja gammal/dålig mat.
Men att hänga ut andra kedjor som man inte har handlat gammal/dålig mat av är fel!
Jag har bla handlat kött på Lidl i många år och har aldrig blivit besviken.
Samma gäller även deras frukt och grönt avdelning, den däremot kör över övriga konkurenter.
Med det menar jag att deras färskhetskontroller, transporter osv är klockrena.

Ni kan ju tänka på det nästa gång ni är i en Lidl butik, att antingen vid isbergssalladen eller vid potatisen finns det ett protokoll som ska fyllas i varje dag, och upp till 6ggr om dagen.
Finns där en signatur och tid så vet man när frukten senast var igenom gången.
Med detta vill man sälja färska varor till oss konsumenter.
A och O i livsmedelsbranchen.

Kan inte säga så mycket om övriga vare sig gott eller ont, men kommenterar det jag vet.