Min kollega Anneli har upplevt nedan på Rolfs kök i Stockholm. Läs och begrunda.
Jag besökte Rolf’s kök häromkvällen och dom har fattat det där med service känsla som inte kostar ett öre. Man känner sig verkligen sedd som gäst hos dom. Från det att man stiger in över tröskeln tills man går ut.
Redan när jag några dagar innan besökte restarangen för att boka bord upplevde jag den där euforiska känslan när jag klev in över tröskeln. Hann inte mer än komm in förrän ögon-kontakten var ett faktum trots en hel del bänkade gäster runt bardisken. Högst ovanligt tänkte jag, att slippa stå och vänta och vifta och bete sig för att få kontakt.
Eftersom jag var ute i god tid med min bordsbeställning kostade dom på sig att föreslå bästa bordet vid fönstret. Har aldrig hänt mig att få välja bord vid bokningstillfället. Det överträffade mina förväntningar!
När jag några dagar senare gled in på Rolf’s kök med mina väninnor för att äta, lyckades dom igen fånga upp oss med ögonkontakt direkt när vi kom in. Bästa bordet vid fönstret blev vårt som utlovat. Middagen var förstås Mumsig. Och dröm om min förvåning att dom lyckades fånga ögonblicket även när vi gick med ett trevligt ”Tack och Hej” . Som sagt nog är det märkligt att något så enkelt är så ovanligt på krogen idag?
Tack Goa Grabbar (det var bara Grabbar faktiskt…) på Rolf’s kök som ger sådan naturlig och okonstlad service. Det behövs så lite!
Anneli
Tips att tänka på (från Mats)
Annelies upplevelse visar på att det inte alltid behöver vara så svårt att få nöjda kunder och skapa ett minne. det viktiga är att se och respektera kunden. Visa att man bryr sig om. Släpp kontrollen en aning och låt kunden få kontroll över beslut och valmöjligheter. Samtidigt gäller det att det är enkelt. inte alltid så lätt balansgång.
Trevlig helg
Mats
1 kommentar:
Jag var på Rolfs kök 1999 och minns besöket än idag, av precis de orsaker Anneli beskriver. En vänlig och ytterst närvarande service. Och maten..en smakupplevelse att minnas resten av livet.
Anna
Skicka en kommentar