SMS lån har fått utstå mycket kritik på sista tiden. Att det går så fort att låna och få pengarna har varit en stor del av kritiken. Dvs förutom att det är extremt dyrt. 300 spänn kostar det att låna 1000 kronor. Det som förbryllar mig i all diskussion kring lånen är hur Swedbank har tänkt. Banken startar ett samarbete med företag som säljer SMS lån. Samarbetet är en förutsättning för att låntagaren ska få pengarna på konton efter några minuter.
Man behöver ju inte vara en Einstein för att inse att det kommer vara många unga människor som utnyttjar denna möjlighet. I en knipa fixar man på några minuter pengar på kontot. När man som långivare och kund till Swedbank inte kan betala kommer man till sist till kronofogden och får problem för många år fram i tiden.
Min fundering är hur Swedbank tänkte när de startade samarbetet. Ville de tjäna snabba pengar på sina unga kunder i knipa? Även om de drog sig ur samarbetet så fort kritiken började hagla så är ju skadan redan gjord. Då är det så dags. Min stora fråga är; Hur tänkte ni då ni startade samarbetet?
Tips till VD för Swedbank
En framgångsfaktor för företag idag är att visa att de bryr sig om sina kunder. Att kunden känner sig speciell och att ni som företag bygger förtroende. SMS samarbetet talar ett annat språk. Säkerställ att man som kund kan lita på Swedbank.
Ciao
Mats
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar