Jag satte kaffet i halsen när jag en onsdag morgon läser DI. En artikel handlade om hur Aktiespararna och nya VD´n Elisabeth Tandan ska ragga nya medlemmar. Enligt artikeln har Aktiespararna problem och antalet medlemmar har halverats sedan toppåret 2000. Trots att börsen gått som tåget under samma period.
Vidare skriver DI att ”Aktiespararnas nya vd Elisabeth Tandan drar i dagarna i gång organisationens hittills största reklamkampanj med nya grepp från vinnarbyrån Storåkers McCann. Aktiespararna har köpt annonsplats i olika medier för över 5 miljoner kronor”.
Det som fick kaffet att fasta i halsen var svaret från Elisabeth Tandan på följande fråga ”- Hur många nya medlemmar tror du att kampanjen leder till?”
Elisabeth svar var ”- Vi har inte satt upp något fast antal som vi ska uppnå.”
Att Lägga ut 5 MSEK på en kampanj för att värva fler medlemmar utan att ha definierat något mål är inget att rekommendera.
Kraven på att marknadskampanjer ska ha tydliga mål uppsatta samt kunna påvisa ROI (return on investment) har ökat dramatiskt de senaste året. Luddiga varumärkeskampanjer hör till historien. Det tror jag att alla som arbetar på en marknadsavdelning kan skriva under på.
När kraven ökar på så gott som ALLA marknadsaktiviteter slänger Aktiespararna ut medlemmarnas pengar på en luddig varumärkeskampanj utan uppsatta mål. Om du är medlem i Aktiespararna så vet du var dina pengar hamnar.
Hälsningar från ROI Barrikaderna
Vidare skriver DI att ”Aktiespararnas nya vd Elisabeth Tandan drar i dagarna i gång organisationens hittills största reklamkampanj med nya grepp från vinnarbyrån Storåkers McCann. Aktiespararna har köpt annonsplats i olika medier för över 5 miljoner kronor”.
Det som fick kaffet att fasta i halsen var svaret från Elisabeth Tandan på följande fråga ”- Hur många nya medlemmar tror du att kampanjen leder till?”
Elisabeth svar var ”- Vi har inte satt upp något fast antal som vi ska uppnå.”
Att Lägga ut 5 MSEK på en kampanj för att värva fler medlemmar utan att ha definierat något mål är inget att rekommendera.
Kraven på att marknadskampanjer ska ha tydliga mål uppsatta samt kunna påvisa ROI (return on investment) har ökat dramatiskt de senaste året. Luddiga varumärkeskampanjer hör till historien. Det tror jag att alla som arbetar på en marknadsavdelning kan skriva under på.
När kraven ökar på så gott som ALLA marknadsaktiviteter slänger Aktiespararna ut medlemmarnas pengar på en luddig varumärkeskampanj utan uppsatta mål. Om du är medlem i Aktiespararna så vet du var dina pengar hamnar.
Hälsningar från ROI Barrikaderna
1 kommentar:
Jag håller helt med. Det fullständigt slängs ut massor av pengar på otydliga kampanjer.
Skicka en kommentar